akadálymentes verzió
 

BRINGÁZZ!

Boldog kerékpárosok

Miért bicikliznek az emberek? Ennek számtalan oka van, mégis talán a legfontosabb közülük, hogy a kerékpár a legsokoldalúbb közlekedési eszköz, a lehető leghatékonyabb jármű, hogy A pontból eljuss B pontba egyszerűen, kényelmesen. Ha egyszer kipróbálod a bringázást, azonnal ráérzel az ízére és annyira értékelni fogod a pedáltekerés előnyeit, hogy többé le sem akarsz szállni róla.

Kerékpározz az egészségedért!

A kerékpározás egészséges saját magad és a körülötted élők számára egyaránt. A gyakori bringázás javítja a kondíciódat és segít, hogy egészséges, hosszú életed legyen. Az egyéni utazások ¾-e 7 km-nél rövidebb – ezek fél óra bringázást jelentenek. Szállj ki az autódból és pattanj kerékpárra ezeken a rövid szakaszokon, hiszen ezzel nemcsak a saját, de a környezeted egészségi állapotát is javítod, a zaj és a levegőszennyezés , valamint a közlekedési terhelés csökkentése által. 
 
A kerékpározás az erőnlétedet, a légzési, keringési rendszeredet és az általános izomfunkcióidat fejleszti. A bringázás az egyik legalacsonyabb kockázati tényezővel járó mozgásforma, kicsi az esélye, hogy túlerőltessük, vagy meghúzzuk az izmainkat és ízületeinket. A gyakori testmozgás elősegíti, hogy egészséges életmóddal éljünk, leadjuk túlsúlyunkat vagy leszokjunk a dohányzásról. Azok között, akik rendszeres testmozogást végeznek, kevesebb a keringési megbetegedés.

Kerékpározz  és spórolj pénzt!

A kerékpározás a legolcsóbb közlekedési alternatíva, nem kell költened százezreket autóra és benzinre, illetve megspórolhatod a tömegközlekedés jegy vagy bérlet árát!

Kerékpározz, hogy védd a környezeted!

A bringázás nem terheli a környezetet, a motorizált közlekedés arányának csökkenésével javul Földünk környezeti állapota, csökken a légszennyezés és a zajszennyezés.
 

Kerékpározz a jó közlekedésért!

A biciklizés a városi közlekedés leggyorsabb módja – az ingázók számára is, ami kiküszöböli a dugót és a közösségi közlekedés problémáit.
A biciklizés a leggyorsabb az ajtótól ajtóig szállításban – a motorizált közlekedés átlagsebessége kevesebb, mint fele a kerékpározással elérhető átlagsebességnek, a kerékpáros közlekedés kiküszöböli a megállóktól-megállóig (parkolás, vasúti- és tömegközlekedés) gyaloglással töltött időt, és minden tényleges haladás nélkül elvesztegetett idejét a közlekedésnek.
Csak a gyaloglás 100%-os hatékonyságú, de a kerékpározás van ehhez a legközelebb, a közlekedéssel töltött idő több, mint 90%-át tényleges haladásra használod fel. A bringázás kiküszöböli a várakozással, a parkolókereséssel és a sorban/dugóban állással töltött időt.
 

Kerékpározz kikapcsolódásként és túrázz!

Ismerd meg kerékpárral Magyarországot és a világot. A környezetkímélő bringázás egyedül, családdal, vagy a barátokkal az egyik legjobb módja, hogy aktívan kikapcsolódj és feltöltődj.

Milyen kerékpárt válasszunk?

 
Nagyon lényeges azonban, hogy a megfelelő kerékpárt válasszuk. Ebben a kerékpárszaküzletek személyzete nyújthat segítséget. Más adottságú kerékpár szükséges ugyanis a városi közlekedéshez, a gyorsasági kerékpározáshoz, vagy a szabadidőben történő biciklis természetjáráshoz. Fontos, hogy az ülés és a kormány magassága, a pedáloktól való távolság optimálisan legyen beállítva.
 
Hogy biztonságban, jól érezd magad a kerékpáron!

1. Elindulás előtt győződjünk meg arról, hogy fékünk fog, lámpáink épek és égnek, hogy a kerékpárlánc feszes. Próbáljuk ki a csengőt is, városi közlekedésnél igen hasznos eszköz. Ne feledkezzünk meg a bukósisak helyes beállításáról sem!
 2. Induláskor nézzünk körbe, irányjelzéssel jelezzük: bekapcsolódunk a forgalomba. Ha többen kelünk útra, mindig egy sorban, egymás mögött haladjunk, jobbra tartva, szorosan az úttest szélén. Kerékpárúton egymás mellett is haladhatunk, ha ez a többi kerékpáros és gyalogos közlekedését nem akadályozza. Amennyiben nincs kerékpársáv és az úttest kerékpáros közlekedésre alkalmatlan, a gyalogosforgalom zavarása nélkül, legfeljebb 10km/h sebességgel a járdán is szabad közlekedni.
3. Az irányváltoztatást – hátratekintés után – a megfelelő oldalra kinyújtott kézzel kell jelezni. Kerékpárútról és lakott területen kívüli főútvonalról balra kanyarodni csak úgy szabad, ha leszállunk a bicikliről, és áttoljuk a másik oldalra.

4. Csak 18 év feletti személy szállíthat pótülésen 10 év alatti gyermeket! 

5. A KRESZ szabályai, a közlekedési lámpák, táblák a kerékpárosokra is vonatkoznak, a várakozni és megállni tilos táblák a bicikliseknek is szólnak. Kereszteződésekben mindig lassítsunk, még akkor is, ha nekünk van elsőbbségünk, az autósok és a gyalogosok helyzete itt a legnehezebb!

6. Ne közlekedjünk elengedett kormánnyal – balesetveszélyes. Ne használjuk a kerékpárt kutyafuttatásra! Forgalomban soha ne kapaszkodjunk más járműbe!

7. Igyekezzünk kellő oldaltávolságot tartani az autósoktól!

8. Szürkületkor, sötétedéskor, éjszaka kapcsoljuk be a lámpánkat! Legyen alapszabály a látni és látszani elv! Azaz nem elég csupán, ha mi látunk az utakon, nekünk is látszani kell, ezért a hátsó lámpánk is égjen! A fényvisszaverő prizma (macskaszem) tovább növeli a biztonságot, de nem helyettesíti a lámpát.

9. Lakott területen kívül kötelező a fényvisszaverő mellény használata. Lakott területen belül saját biztonságunk miatt viseljünk fényvisszaverő boka- vagy csuklópántot, nyakba akasztható fényvisszaverő mellényt.
 
10. Kerékpározáshoz mindig az évszaknak megfelelően, rétegesen öltözködjünk, esős időben viseljünk ruhánkra húzható vízálló nadrágot vagy vízmentesen záró kamáslit (lábra) és légáteresztő dzsekit.