akadálymentes verzió

Fotógaléria az 1. napról

Fotógaléria a 2. napról

Fotógaléria a 3. napról

Videó a Tokaji megnyitóról és rajtról

Összefoglaló videó a 3. hétvégéről

1. nap beszámoló

Kalandozás Tokaj és Tiszacsege között a fenntarthatóság jegyében – péntek

Igen, ez már a középső szakasz, a 3. hétvégénk! Most Tokajból indultunk, és valamivel több mint 150 km kerekezés Tiszacsegére érkezünk meg vasárnap.
Tokajban a Kossuth téren reggelivel vártak minket, az ország különböző részeiből vonattal és autóval érkeztek sorra a csapatok, regisztráció után átvették a Tiszavölgy Kalandtúrás pólóikat és egy kalandtúrás bögrét, hogy út közben könnyebben tudjanak inni a frissítő állomásokon.
A szokásoktól eltérően most nem kerékpárral rajtoltunk, mivel az első pár feladat helyszíne Tokajon belül volt.
A 350 résztvevő háromfelé vált a közös gyalogos rajt után, változó sorrendben, de mindenki meglátogatta a Finánchegyet, a kilátónál környezettudatosságra tanító, ún. fenntarthatósági feladat várt minket. Elgyalogoltunk a Zsinagógához, majd a Bodrog partján bekötött szemmel kellett kötélen sétálni, míg az úszósziget magasságában Makoldi Miklós történész mutatta be a közel ezer éves Tokaji várat.
Nemcsak a Tokaji Múzeumot néztük meg, hanem bementünk a Hímesudvar Borászatba, ahol egyelőre csak néztük a bort, nem kóstoltuk.
Tiszaladányban három program várt minket: Técsi Zoltán író házát, gyűjteményét néztük meg, majd a 80 éves a kosárfonó mester megmutatta, hogyan készül a környezettudatos, vesszőből font biciklikosár. Végül – ahogy erről képet is láttatok –, lovak helyett emberek toltak-húztak egy szekeret, a benne ülő lányok örömére. Frissítőként helyi sütésű, zsírral megkent kenyeret falatoztunk rengeteg friss, helyben termett zöldséggel. Tiszalökön evezős feladat várt ránk: egy csónakkal kellett bejutni a tó közepére, ahol szalagokra kötve kérdések várták a csapattagokat – a válaszokat a parton kellett megadni.
Tiszalökön a Vízerőmű leginkább a férfiakat nyűgözte le: röpködtek a műszaki adatok. Tiszadadán a Hagyományőrző Tájházban a kíváncsiak maguk is részt vehettek néhány nemeztulipán készítésében. Egy pékség műhelyében kenyérlángost, a mintaboltjában helyi termelői sajtokat, nagyon finom gyümölcsös joghurtot kóstolhattunk. Tiszadobon néhány helytörténeti látványosság után egy különleges, lakodalmas töltött káposztából kaptunk kóstolót a Vásárhelyi utcában. A kapros, kakukkfüves töltött káposztát Németh János mesterszakács készítette.
A Tisza partján igazi túlélőfelszerelést próbálhattunk ki: egy vízhatlan zsákba pakolva kellett a holminkat szárazon visszahozni egy úszás után.
7 körül kezdtünk beszállingózni a Tiszavirág Kempingbe Tiszalúcnál. Nagy vendégszeretettel vártak minket, átvettük a kölcsönbe kapott sátrakat, hálózsákokat és mindenki sátrat vert. Előtte még lehetőség volt arra, hogy egy úgynevezett Vietnami hídon (két, fák között kifüggesztett drótkötélen) átmenjen, akinek erre kedve volt. A kerékpárszerviznek egész nap sok dolga volt, de 350 kerekezőnél ez nem meglepő.
Babgulyás és lekváros bukta a vacsora – aztán majd meglátjuk, meddig bírja ébren a társaság :)

2. nap beszámoló

Kalandozás Tokaj és Tiszacsege között a fenntarthatóság jegyében – szombat
Tegnap Tokajtól Tiszalúcig jutottunk le a Tisza mentén, ma Tiszalúcról indulva egy körülbelül 70 km-es kört tettünk a környéken.
Az első nagyon szép megállónk Prügy volt, ahol a Móricz házban megnéztük a gyűjteményt, valamint megkóstoltunk egy jellegzetes taktaközi ételt, mely krumplis tésztából készült kelt kifli volt.
Eltekertünk Szerencsre, ahol a kedvünkért a kőkapunál kinyitották a tornyot, fel lehetett mászni és ki lehet tekinteni a városra. A következő állomásunk a Rákóczi vár udvara volt, megkerestük a csokoládé szobrokat (a kávézóban voltak, és csábítóan néztek ki, de nyalogatni tilos volt őket), és akinek volt kedve, bement a várban található múzeumba.
A Cukor múzeumban kaptunk egy rövid áttekintést a hazai cukorgyártásról, aztán tovább indultunk Rátkára. A Sváb háznál olyan tejfölös lángost ettünk, amilyet szinte senki nem ismert a 350 kerékpárosból: édes tejföllel sütötték meg a tésztát. A településen megálltunk még István és Gizella domborművénél is.
Tállyán előbb az Aranydukát pincészetnél álltunk meg, majd több helyszínen is vártak minket látnivalók. A Műhelyben például egy kőfaragó mester útmutatása alapján fiatalembereink követ hasítottak hatalmas szegek és még hatalmasabb kalapácsok segítségével – erről van is kép az oldalunkon :) A tűzzománc-készítő műhelyben bárki ingyen elkészíthetett egy kis medált, melyet drótokkal, gyöngyökkel díszíthetett. Ma olyan fenntarthatósági feladat is volt, melyben 0 kilométeres uzsonnát állítottak össze a csapatok.
Golopon a Vay kastélyban bekukkanthattunk a Régi Magyar Címer és Zászló gyűjteménybe.
Monokon előbb az Andrássy kastély előterében oldottunk meg fenntartható élettel kapcsolatos feladatot, meglátogattuk Kossuth Lajos szülőházát, végül felküzdötték magunkat a kálvária dombra, ahonnan a környék egyik legszebb panorámája tárult elénk.
Már késő délutánra járt, amikor Tiszalúcon beértünk a tájházhoz, innen pedig már csak a Tiszavirág Kempingbe kellett visszatekerni. Persze az egyik legérdekesebb feladat épp itt várt ránk: kiépítettek a kedvünkért egy drótkötél-pályát, 7 méter magasból indultunk, és a holtág túlsó partjára vezető drótkötél-pályán suhanva a holtág közepe felé, úgy 150 méter siklás után csobbantunk vízbe.
Majdnem este 8 óra volt, mire megékezett kerékpáron Pataki Zita, az RTL Klub műsorvezetője, aki Tállyától szállt be a túrába, mégpedig a Kakukktojás csapat fogadta kerekei közé. Ő egyébként az első túrán is velünk volt, és nagyon tetszett neki a táj – hiszen a környéken született.
Most épp vacsorázunk, aztán valószínűleg a legtöbben aludni fognak, mert elég hosszú volt ez a nap, és vasárnap 8-ra le kell bontani a sátrakat, és útnak indulunk, hogy délutánra Tiszacsegére érkezünk.

3. nap beszámoló

Kalandozás Tokaj és Tiszacsege között a fenntarthatóság jegyében – vasárnap

Az elmúlt két nap alatt jóval több mint 100 km-t tekertünk!
Ám mindig a vasárnap a legrövidebb nap, hogy haza tudjanak érni a versenyzőink, úgyhogy a mára tervezett táv már meg sem kottyant nekik!

A sátrat szerencsére nem kellett lebontani, csak összepakoltunk reggeli után, és 8 órakor, 10 perces különbségekkel 3 részletben rajtoltunk.
Ma végre kézzel fogható közelségbe kerülhettünk az állatokkal: előbb madárlesre mászhattunk fel – már aki vette rá a fáradtságot – aztán szürke marhák mellett tekertünk el. Mindez Kesznyéten-Szamárháton, a tanyaközpontban történt, ahol el is időztünk kicsit: gurítgattunk szalmabálákat, botot hajítottunk (több-kevesebb sikerrel) és hihetetlenül finom mangalica- és szürkemarha-kolbászt kóstoltunk! Elég sokat felkarikáztak nekünk, de bizony a későn érkezőknek már keresgélniük kellett a kenyérkockák között a kolbász, úgy elkapkodták a kóstolót :) A tanyaház udvarán kiskutyákat és kölyökmacskákat simogattunk, de aztán folytatnunk kellett az utunkat.
Tiszaújvárosra érve a helytörténeti múzeumban visszarepültünk néhány évtizedet az időben, a nagyon fiatalok pedig talán most láttak először 60-as évekbeli relikviákat. Tiszapalkonyán a faluháznál ettünk, ittunk, és meghallgattuk a faluház történetét, majd Tiszatarjánra érkeztünk.
Olyan nagy szeretettel fogadott minket a polgármester asszony és a falubeliek, hogy szinte zavarba jöttünk! Akkora adag kenyérlángos sült a számunkra az udvaron lévő kemencében, hogy mindenki annyiszor repetázott, ahányszor csak akart! Ráadásul a kenyérlángosra kerülő finomságokat mind az ökofalu termelte meg.
A település határában dagonyázó bivalyokat akartunk nézni, de azok nem akartak dagonyázni, csak jöttek-mentek, kicsit talán meg is ijedtek a sok biciklistától.
A mai nap sem telhetett el kalandpálya nélkül! A holt Tiszánál építettek a számunkra drótköteles pályát, jó magasra másztunk fel egy fának támasztott létrán, rácsatlakoztunk egy drótkötélre, és több mint 200 métert siklottunk a víz felett! Fenntarthatósági feladtunk is volt, egy kis futással is versenyeztünk, és evezni is lehetett – igazán nem panaszkodhattunk kalandhiányra!
Tiszakeszin az iskolamúzeumot néztük meg, beülhettünk az iskolapadba, de nem is akármilyenbe, legalább 80 éves környezet vett minket körül. Ároktőn megálltunk a tájháznál, pihentünk kicsit, és becéloztuk Tiszacsegét, ahol a cél várt minket.
Minden csapat oklevelet kapott, valamint egy szuper Tiszavölgy Kalandtúrás kulacsot, melyen iránytű van, és melynek belseje mélyhűtőben lefagyasztható, hogy a kulacsba töltött folyadék sokáig hideg maradjon.
Végül ettünk egy tál ételt, és mindenki elindult haza – remélhetőleg sok-sok élménnyel gazdagabban, majdnem 200 kilométer biciklizés után.

___________________________________________

10.00 Rajt

A rajt pontos helyszíne:
Tokaj, Kossuth tér

Folytatódik a Tiszavölgy Kalandtúra 2012. július 27 és 29 között a Tokaj és Tiszafüred közötti szakaszt fogjuk bebarangolni egészen a Zemplén lábáig, a Hernád völgyéig. Tokajban felmegyünk a Finánchegyre, átevezünk a halászok szigetére, a Tokaji várhoz, de persze pincéket is látogatunk. Tiszadobon megnézzük az ország egyik kiemelt műemlékét, a frissen felújított Andrássy kastélyt, a öreg terménytárolót, a tubust és kézművesekkel is találkozunk. Elkirándulunk a Zemplén lábáig megnézzük Szerencsen a Várat, a Rákóczi kúriát Tállyán, Monok kastélyait és a Kossuth házat, valamint a kitekintünk a Kálvária dombról. Szárazföldről és vízről is megnézzük a Tiszalúc-Tiszadob környéki holtágak vízi és madárvilágát, kirándulunk a Kesznyéteni tájvédelmi körzetben, ahol mangalica szalonnát és szürkemarha kolbászt is kóstolunk. Tiszatarjánban dagonyázó bivalyok mellett haladunk el, kenyeret sütünk és kalandpályán is fogunk átcsúszni a holtág felett. Izgalmas és élménydús hétvége áll megint előttünk, úgy barangoljuk be a Tisza-mentét ahogy előttünk még eddig senki. Kedvcsináló fotók a 3. hétvége menüpontnál.

Tokaj - Tiszafüred útvonalterv

1. nap - július 27. útvonalterve 2. nap - július 28. útvonalterve 3. nap - július 29. útvonalterve Bővebben...

Program

Feltöltés alatt... Bővebben...

Csapatok

Tokaj - Tiszafüred július 27-29.     Csapat neve Település Csapatkapitány Létszám DMRV Sárkányok Őrhalom Kozma Péter 12 fő Hajtás Pajtás Soltvadkert Taba Bővebben...